A nyár az egyik legjobb időszak,
hogy a gyerekek rengeteg érzékszervi tapasztalatot szerezhessenek, melyek
rendkívül fontosak a fejlődésük szempontjából! Ehhez azonban nekünk
felnőtteknek kell megteremtenünk az ideális körülményeket.
Könnyűnek hangzik, de ha jobban
belegondolunk, sokszor inkább rászólunk a gyerekekre, ( „vigyázz a ruhádra”,
„ne ülj bele a homokba”, „vedd fel a szandálodat”, „ne nyúlj bele”, „ne szagold
meg”, „töröld le a kezed”… ) Ezzel pedig
akaratlanul is sok tanulási lehetőséget veszünk
el tőlük.
De miért is fontosak ezek a tapasztalatok?
A szenzoros ingerek ( hallás,
látás, tapintás, ízlelés, szaglás, mozgásunkat érintő ingerek) minél szélesebb
körű megismerése alapvető fontosságú az idegrendszer fejlődéséhez, különösen a
korai életkorban.
Az evolúció során jelentősen eltávolodtunk a
természettől, a lakóterünk megváltozott, a gyerekek többségét letisztult,
többnyire műanyag, vagy kerámia, sokszor hangszigetelt terek és felületek
veszik körül, amik szépek, de nem adnak elegendő ingert a környezet pontos megismeréséhez.
Ha az ízlelésre gondolunk, az étkezés során is egyre többször kapnak olyan enni-, és innivalókat, amik mindig egyformák, (gondoljunk csak a zacskós gyümölcspürékre, bolti péksüteményekre, kekszekre) így egy új íz, vagy állag bevezetése nehézséget okozhat.
Az érzékszervi tapasztalatok a
tanulási folyamatok alapjai, hiszen rajtuk keresztül ismerik meg a gyerekek a
környezetüket. Ezek alapján tanulják meg
értelmezni, majd tanulnak meg reagálni a környezetükben zajló eseményekre. Így
tudják azonosítani, hogy mi az, ami kellemes, de arra is így tanulnak meg
figyelni, hogy mi az, ami kellemetlen, vagy éppen veszélyes helyzet, inger.
Egyre többször fordulnak hozzám a
családok azzal, hogy mennyire nehezen viseli a gyermekük, ha valamilyen új
textúrával találkozik – legyen az a fű, vagy a homok –, esetleg koszos lesz a
keze, arca, lába, vagy éppen a hirtelen hanghatások miatt hagyja abba a
tevékenységét, de a már említett étkezéssel kapcsolatos nehézségek is
gyakoriak.
Ahhoz, hogy támogatni tudjuk a
gyermekek idegrendszerének fejlődését, olyan helyzeteket kell teremteni,
amikben minél több élményt szerezhetnek.
Néhány egyszerűen kivitelezhető szenzoros élmény lehet a nyári napokon:
- Homokozás – Üljön bele a gyermek a homokozóba, minél nagyobb testfelületével érintkezzen vele. Játszanak az állagokkal is, a teljesen száraztól egészen a sárig próbálgassanak mindent. A víz egy remek plusz élményt ad ebben a helyzetben. Főzzenek, temessék be a gyerekek végtagjait, rejtsenek el kisebb tárgyakat benne amiket meg kell találnia.
- Séta különböző felületeken mezítláb – Manapság már egyre több helyen vannak szenzoros ösvények, de akár otthon is készíthetnek ilyet. Tegyenek edényekbe különböző anyagokat – homok, kavics, fű, forgács, faágak, mulcs, himalája só.. – és ezen sétálhatnak végig a gyerekek
- Virágok gyűjtése – egyszerre taktilis ingerek, de az illatok/szagok sem elhanyagolhatóak
- Játék a vízzel – A legjobb időszak, hogy végre pacsálhassanak a gyerekek. Locsoljanak virágokat, locsolják egymást, de akár a kerti locsoló alá is beállhatnak.
- Játék jéggel – Kicsi edényekbe tegyenek vizet, bele pedig egy-egy kis figurát, majd fagyasztás után kezdődhet az állatok kiszabadítása. De akár ételfestékkel színezett jégkockákat is készíthetnek, amivel miután megfagyott festhetnek a gyerekek nagy papírra.
- Játék a fénnyel- árnyékkal
- Játék a hőmérséklettel (hideg-meleg)- A jégkocka és a felmelegített víz remek tapasztalatszerzést adhat a gyerekeknek. Kísérletezhetnek a különböző hőmérsékletekkel. (Fontos, a folyamatos szülői felügyelet!)
- Kavicsok, falevelek, faágak gyűjtése- ezeknek a kiválasztása, összegyűjtése remek élmény a gyerekeknek, hiszen a legszebb kövek mindig a sárban vannak – ez itt a Bakonyban főleg örök igazság. Az összegyűjtött kincsekből akár rovarpanziót is készíthetnek, de a kövek megfestése is csodás élmény.
- Kirándulás az erdőben, mezőkön – ezt nem is kell részleteznem mennyi szenzoros inger van egy-egy kirándulás során, a hangok, az illatok, a különböző taktilis ingerek, a séta a különböző felületeken.. mind mind elvarázsolhatják a gyerekeket.
- Piknik – Nincs is annál izgalmasabb, mint amikor nem a megszokott helyen és helyzetben lehet enni. Ilyenkor nem kell figyelni, hogy lepotyog az étel, lehet maszatos a kéz és sokkal felszabadultabb az étkezési helyzet.
- Gyümölcs, zöldség pucolás, magozás, kóstolás- a lehető legjobb időszak a taktilis ingerek és az új ízek megismeréséhez
Mire kell figyelnünk?
A sok izgalmas tevékenység során
nem szabad elfelejtenünk, hogy az, ami nekünk felnőtteknek már egy egyértelmű,
ismert érzés, az a gyerekeknek egy újdonság, ami akár még félelmetes is lehet. Ráadásul
vannak olyan ingerek, amikre mi felnőttek már eleve negatívan reagálunk, pedig
a gyerekeknek lehet, hogy tetszene. Figyeljünk, hogy ne befolyásoljuk őket a
saját tapasztalataink rájuk vetítésével!
Figyelembe kell venni, hogy
vannak, akik lassabban tudják befogadni és feldolgozni az új ingereket, illetve
más és más az ingerküszöb is. Fontos a
fokozatosság elve ezekben a tevékenységekben! Mindig legyen lehetőségük kilépni a
helyzetből, ha úgy gondolják! Ilyenkor választhassanak egy számukra kedves
tevékenységet, és semmilyen megjegyzéssel se tegyünk reakciójukra.
Fel kell kínálni a lehetőséget a
gyerekeknek, egy biztonságos közeget kell teremteni számukra. A felnőtt mutathat mintát is, de semmiképpen
se legyen kötelező megpróbálniuk az adott tevékenységet a gyermekeknek Hagyjunk időt, hogy a saját tempójukban
kísérletezhessenek, hiszen akkor lesz igazi élmény és tanulás a nyári időszak
is.
A Játék rengeteg facebook oldalán és a Játék rengeteg instagram felületén valamint a YouTube csatornán további ötleteket találnak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése