Finommotorika fejlesztése: ujjtorna - mondókákkal


A finommotorika fejlesztéséről sok sok izgalmas bejegyzést lehet olvasni és millió hasznos ötletet is találunk. Ebben a mai írásban az ezt megelőző kis játékról, méghozzá az  ujjtornáról szeretnék röviden írni.

 


Mi is az az ujjtorna és miért hasznos?


A finom mozgásokat igénylő játékok, feladatok előtt célszerű egy kicsit megmozgatni a kezeinket. Ez hozzájárul többek között a testséma, a testtudat fejlődéséhez is, valamint a gyermekek figyelmének az  ujjaikra,  kezükre, sőt az egész  testtartásukra  irányítására.   

Ahhoz  például, hogy egy csipeszt a megfelelő helyre tudjanak illeszteni, vagy  a színezés közben ne menjenek ki a vonalból,  nem is hinnénk, hogy mennyire kell koncentrálniuk a gyerekeknek eleinte. Később  ez már automatizálódik, és kevesebb energia befektetéssel is képesek lesznek sikeresen dolgozni.

Mindezek mellett pedig segíti a gyerekeket  a foglalkozásra hangolódásban is, hiszen ezek a játékos mozdulatok bevezetik a finommotoros tevékenységeket, jól érzékeltetik, hogy valamilyen tevékenység elkezdődik majd.


Miért jó még?

Ha pedig még távolabbról nézzük, akkor a mondókázás hatással van a/az:

  •           közös figyelem fejlődésére
  •           vizuális és auditív figyelem irányítására
  •          utánzás fejlődésére
  •           beszédfejlődésre (kiejtés, szókincs, ritmus, tagolás, mondatalkotás, …)
  •           beszédészlelésre, beszédértésre
  •           ismeretek bővítésére
  •           a különböző agyi területek integrációjára (mozgás-ritmus-beszéd)
  •           agyféltekék összekapcsolására
  •           testtudat, testkép fejlődésére
  •           mozgáskoordináció, egyensúly fejlődésére

 

Mikortól ajánlott?

Mivel az ujjtorna nem más, mint mozgással kísért mondóka vagy ének, már az 1- 1,5  éves  gyermekeknek is bátran ajánlom. Természetesen eleinte nem kell törekedni arra, hogy a mozdulatok tökéletesek legyenek, de akár egymással szemben ülve, akár tükör előtt remek kikapcsolódást nyújtanak ezek a közös tevékenységek.

A hozzám járó gyerekekkel a Baba-Mama-Papa foglalkozásokon már a 13 hónapos gyerekek is odaülnek – szüleik ölében- az asztalhoz, vagy kisasztalt teszünk eléjük és a földön ülnek, de a kemény felületen boldogan mozgatgatják az ujjaikat. Ilyenkor egy-egy apró mozdulatot is nagyon dicsérjünk meg, jelezzük vissza mennyire büszkék vagyunk.

 

Néhány mondóka:  


Gomba, gomba, gomba, (összeütjük az öklünket)
nincsen semmi gondja, (kezünket forgatjuk)
ha az eső esik rája, (ujjainkat mozgatjuk)
nagyra nő a karimája. (karral körzünk a fejünk felett)
Az esőt csak neveti, (szájunkra mutatunk)
van kalapja, teheti. (fejüket ütögetjük)

 

     ------------------------------------

Gyülekeznek a felhők (ujjak mozgatása magastartásban)

Esik az eső  (zongorázás az asztalon)

Kopog a jég (kopogás az asztalon)

Dörög az ég (dörömbölés az asztalon)

Villámlik,   (kezek felemelése)

Lecsap       (kezek lecsapása az asztalra)

Kisütött a nap.  (ujjak ki-be csukása, nyitása) 


     ------------------------------------


 

Itt a kezem, jobb és bal,

(egymás után nyújtsuk előre előbb a jobb, majd a bal kezet)
Összeverem, megszólal.
(ökölbe zárt kezeinket, ütögessük egymáshoz)
Itt a kezem, bal és jobb,
(kezek előrenyújtása megadott sorrendben)
Most kell vele tapsolnod.
(tapsolás)


     ------------------------------------

 

 

Ez elment vadászni (megfogjuk a hüvelykujját/ő maga fogja a másik kezével)
Ez meglőtte (a mutatóujját)
Ez hazavitte (a középső ujját)
Ez megsütötte (a gyűrűsujját)
Ez az icike-picike mind megette. (a kisujját)
Kerekecske-dombocska,
Itt szalad a nyulacska! (megcsikizzük a pocakját)

      ------------------------------------


Én kis kertet kerteltem, (tenyérbe köröket rajzolni)
bazsarózsát ültettem, (tenyérbe bökdösni ujjheggyel)
szél, szél fújdogálja, (tenyérbe simítani)
eső, eső veregeti (tenyérbe csapkodni)
huss!

 

     ------------------------------------


Így ketyeg az óra tik-tak jár (mutatóujjunkkal jobbra-balra döntjük)
Benne egy manócska kalapál (ökölbe szorított kezeinket összeütögetjük),
De ha áll az óra és nem jár (mutatóujjunkat felemeljük),
Alszik a manócska és nem kalapál (két kezünket a fülünkhöz tesszük, mintha aludnánk).

      ------------------------------------


Esik eső, fúj a szél (ujjak mozgatása)
Nyírfa ága összeér. (karok fej fölé emelése)
Újra össze, újra szét, (karok fej fölötti összeérintése, kitárása)
Rajta, rajta, most elég! (karok leengedése a combhoz)

      ------------------------------------


Hüvelykujjam korán ébredt, (a két hüvelykujj felpattintása)
az ajtómon kopogott, (a nyitott hüvelykujjú öklök csípőhöz koppintása)
a négy testvér mind kiugrott, (a kéz többi ujjának a felnyitása)
így köszöntek: - Jó napot! (az öt ujj ritmikus csukása-nyitása a mondóka ütemére)



     ------------------------------------



Javaslom, hogy a kézműves tevékenységek előtt csak 1-2 mondókát mondjanak el. Ez éppen elég a ráhangolódáshoz, és a tevékenység előrejelzéséhez, mégsem viszi el a gyermekek figyelmét az alkotásról.


Az oldal YouTube csatornájára is folyamatosan kerülnek fel a mondókák: 

Esik az eső- mondóka



Boldogan fogadjuk a kedvenc mondókákat is hozzászólásban!




Játék rengeteg oldalon további ötleteket találnak!


Megjegyzések

Legnépszerűbb bejegyzések

Agyféltekék összekapcsolása - játékos feladatokkal

Játékok borús időre - varázslat zseblámpával és világító eszközökkel