Várakozás, türelem tanítása a kicsi gyermekeknek

Miért is fontos erről beszélni, írni?

Azt tapasztalom, - és a hozzám forduló családok is gyakran számolnak be arról,-  hogy sokszor nehezen lehet megértetni a gyermekekkel, hogy nem lehet mindent rögtön megkapni, nem történik meg minden azonnal, hogy azt ők kitalálják, vagy ahogy ők azt szeretnék.


A gyermekek türelmetlenek, és ez egy bizonyos határig így van rendjén, mivel alapvetően egocentrikusak, úgy gondolják, hogy minden körülöttük forog. Ez csecsemőkorban egy fontos evolúciós képesség, hiszen a túlélést szolgálja, jeleznie kell szükségleteit.  

A fejlődés során egyre jobban megtanulja megérteni mások szempontjait is, és ezeket figyelembe is venni, de ehhez el kell telnie legalább 2-3 évnek. Mint minden határt, igyekeznünk kell ezt is egy kicsit „kitolni”, hiszen erre a képességükre igazán nagy szükségük lesz majd, a felnőtt életben pedig elengedhetetlen.


Régi, de igazán izgalmas kísérlet az úgynevezett „mályvacukor-teszt”, amit 1970-ben Walter Mischel (osztrák pszichológus) és Ebbe B. Ebbesen végzett el a Stanford Egyetemen. (itt lehet olvasni róla részletesen: https://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_marshmallow_experiment)

Természetesen a türelem, az önfegyelem, önuralom idővel tanulható, tanítható, ehhez pedig a legjobb tanítók maguk a szülők, és a gyermekekkel foglalkozó szakemberek, akik példát mutatnak, segítik rávezetni a gyerekeket a megfelelő módszerekre.


Mit is tehetünk, hogy türelmesebb, várakozni tudó gyermekeket neveljünk?

Leggyakrabban azt tapasztalom, hogy abba a hibába esünk, hogy olyan szavakat használunk, ami nem feltétlenül társul jelentéssel a gyermekek számára: „rögtön”, „mindjárt”, „pár perc múlva”, „kicsit később”… ugye, ezek nekünk felnőtteknek sem pontosan meghatározható időintervallumok.

1.       Az egyik legfontosabb lépés véleményem szerint, hogy tegyük a gyermekek számára érthetővé és mérhetővé az időt. Ehhez rengeteg féle vizuális órát kipróbálhatunk, akár a felhúzós konyhai órákat, akár olyanokat, amiken mi szabályozhatjuk egy-egy egység mennyit jelent (képek között lesz erre példa).  

     Ha több csatornát bevonunk, akkor a gyermekek sokkal könnyebben tudják majd értelmezni meddig is kell várniuk. Ha hosszabb időről van szó pl. a hétvégén megyünk a mamáékhoz, akkor legyen egy naptár, amiben ezt jelölhetjük, húzzuk át a napokat, hogy jól látszódjon,  „mennyit kell még aludni” addig, és beszéljük meg közösen mindig,  reggel, mutassuk meg, hogy „ez a nap kezdődik”, este pedig húzzuk át.

 

2.       Sokszor az jelenti a legnagyobb nehézséget, hogy a gyerekek nem tudják addig elfoglalni magukat, nem tudják, hogy mennyi idejük van, milyen játékkal tevékenykedjenek addig. 

     Adjunk ötleteket, hogy könnyebben feltalálják magukat, amíg várakozni kell!  Fontos azonban, hogy ez ne legyen rendszeres, hiszen akkor a gyermekek mindig tőlünk várják majd a megoldásokat ezekben a helyzetekben. Ötleteket, tippeket adhatunk eleinte, majd próbáljuk rávezetni őket a megfelelő tevékenység önálló kiválasztására.

 

3.       Vannak helyzetek, amikor a gyermekek még nem látják át pontosan, hogy ahhoz, hogy egy következő esemény megtörténjen, azt be kell fejezni, amit eddig csináltunk. Tanítsuk meg a gyerekeknek a különböző folyamatok, események egymásutániságát.  (Egy igazán hétköznapi példa, csak akkor lesz palacsinta, ha elmegyünk a boltba, bekeverjük a tésztát és megsütjük, ez pedig idő.)

 

 

4.       A szabályok, és a következetesség, valamint az adott szavunk betartása itt is elengedhetetlen!


Az önfegyelem, önuralom, türelem kialakítása, kialakulása egy nagyon összetett folyamat, ami –igen, ördögi kör- sok önfegyelmet, önuralmat, és türelmet igényel tőlünk, felnőttektől is.  Sajnos mindannyiunknak vannak nehezebb napjai, amikor ez nem megy, nem tudunk jól jelen lenni, és azt hiszem rendkívül fontos, hogy ezt belássuk, és elmondjuk a gyerekeknek is. Ha vállaljuk a saját hibáinkat, attól nem leszünk gyengébbek, csak megmutatjuk, hogy mi sem vagyunk tökéletesek, de legközelebb jobban próbálkozunk.



Játék rengeteg oldalon további bejegyzéseket, feladatokat, játékokat is találnak!


Megjegyzések

Legnépszerűbb bejegyzések

Agyféltekék összekapcsolása - játékos feladatokkal

Játékok borús időre - varázslat zseblámpával és világító eszközökkel

Finommotorika fejlesztése: ujjtorna - mondókákkal