Sütés, főzés a gyerekekkel

  


Ha év közben nem is mindig jut idő a közös sütésre-főzésre, akkor most az ünnepi készülődés, vagy a hétvégék során mindenképpen alakítsuk úgy a napunkat, hogy ez is egy közös élmény legyen, ne egy kötelesség, amit le kell tudnunk. A gyerekek is büszkén mesélik majd a vendégeknek, hogy ebben ők is segítettek!


Mekkora gyerekekkel célszerű elkezdeni? 

A saját élményemet szeretném elmesélni, miközben tudom, hogy most sokan nosztalgiával gondolnak vissza és mondják, hogy "tényleg, nálunk is így volt"!  A szüleim rengeteget dolgoztak, én pedig sokszor voltam a Nagymamámmal, aki a szőlő, az állatok és a kert gondozása mellett egyszerűen fantasztikus háziasszony is. Így még fel sem értem az asztalt csak sámliról dolgozhattam,  saját kis nyújtódeszkám, nyújtófám volt, és mindent megtanított nekem. A mai napig, ha nyújtom a tésztát az Ő szavai jutnak eszembe. 

A hozzám járó családoknak ezért már a gyermekek 2 éves korában ajánlom, hogy minden ilyen helyzetet használjanak ki! Természetesen mindig ügyelve arra, hogy az életkorának megfelelő feladatokat és eszközöket bízzuk rá.  Nagyon fontos, hogy ne legyen egy kényszer, a gyerekek játékként éljék meg!

A sok nevetésen és felejthetetlen élményen túl millió készséget és képességet fejleszthetünk játékosan. Különösen igaz ez a szenzorosan érzékeny gyermekek esetében! Arról már nem is beszélve, hogy ezek valóban örök emlékek maradnak. 


Miért tevékenykedjünk együtt? 

Tapasztalatból tudom, hogy sokkal gyorsabb – és arról nem beszélve, hogy – tisztább és egyszerűbb is a folyamat, ha mi felnőttek hipp-hopp elkészítjük, de nézzük, hogy milyen hatással van a gyerekekre, ha elég türelmesek vagyunk:

- szenzoros érzékenység csökkenhet 

- megismerkedik az alapanyagokkal

- megismerkedik az alapanyagok tulajdonságaival

- megismerkedik játékosan a mennyiségekkel (eleinte csak a sok-kevés, több-kevesebb, majd a mértékegységeket is bevezethetjük, nagyoknál a mértékegységek váltása is játékosan rögzül)

- egyszerű számolási készségek, mennyiségismeret kialakul (miből mennyi kell, hogy lesz 1 kg lisztből 500 gramm….)

- egyszerű fizikai ismeretek bővülnek (mi lesz az alapanyagokkal ha elkeverjük őket, miért fontos a hőmérsékletük)

- beszédértés fejlődik (ha mi mondjuk a receptet és a gyermek készíti elő az alapanyagokat)

- szövegértés fejlődik (ha a gyermek olvassa a receptet és készíti elő az alapanyagokat)

- aktív és passzív szókincs bővül

- sorrendiség, tervezés képessége fejlődik (mi mi után következik)

- vizuális és auditív figyelem fejlődik

- szem-kéz koordináció ügyesedik (nem is olyan könnyű pontosan kiszúrni a formákat a kiszúrókkal)

- finommotorika fejlődik (csipkedés, tészta gyúrása, nyújtása, szaggatása…)

- saját erő megfelelő használata kialakul (pl.nem mindegy mennyire nyomom rá a tésztára a nyújtófát)

- ízérzékelés fejlődik (édes-sós-savanyú, ha összekeverem miből mi lesz..)

- kreativitás, fantázia fejlődik (millió módon lehet elkészíteni egy tortát és kidíszíteni..)

- erősödik a családi kötődés

- megtanulnak a gyerekek csapatban dolgozni, megosztozni a feladatokon

- nő az önbizalom, önértékelés (én is meg tudom csinálni)

- önállóságra nevelés, önállósodás



Kellemes időtöltést kívánok mindenkinek!



Megjegyzések

Legnépszerűbb bejegyzések

Agyféltekék összekapcsolása - játékos feladatokkal

Finommotorika fejlesztése: ujjtorna - mondókákkal

Lufis játékok kicsiknek és nagyoknak