Sütés, főzés a gyerekekkel
Ha év közben
nem is mindig jut idő a közös sütésre-főzésre, akkor most az ünnepi készülődés, vagy a hétvégék során mindenképpen alakítsuk úgy a napunkat, hogy ez is egy közös élmény legyen, ne egy
kötelesség, amit le kell tudnunk. A gyerekek is büszkén mesélik majd a
vendégeknek, hogy ebben ők is segítettek!
Mekkora gyerekekkel célszerű elkezdeni?
A saját élményemet szeretném elmesélni, miközben tudom, hogy most sokan nosztalgiával gondolnak vissza és mondják, hogy "tényleg, nálunk is így volt"! A szüleim rengeteget dolgoztak, én pedig sokszor voltam a Nagymamámmal, aki a szőlő, az állatok és a kert gondozása mellett egyszerűen fantasztikus háziasszony is. Így még fel sem értem az asztalt csak sámliról dolgozhattam, saját kis nyújtódeszkám, nyújtófám volt, és mindent megtanított nekem. A mai napig, ha nyújtom a tésztát az Ő szavai jutnak eszembe.
A hozzám járó családoknak ezért már a gyermekek 2 éves korában ajánlom, hogy minden ilyen helyzetet használjanak ki! Természetesen mindig ügyelve arra, hogy az életkorának megfelelő feladatokat és eszközöket bízzuk rá. Nagyon fontos, hogy ne legyen egy kényszer, a gyerekek játékként éljék meg!
A sok nevetésen és felejthetetlen élményen túl millió készséget és képességet fejleszthetünk játékosan. Különösen igaz ez a szenzorosan érzékeny gyermekek esetében! Arról már nem is beszélve, hogy ezek valóban örök emlékek maradnak.
Miért tevékenykedjünk együtt?
Tapasztalatból tudom, hogy sokkal gyorsabb – és arról nem beszélve, hogy –
tisztább és egyszerűbb is a folyamat, ha mi felnőttek hipp-hopp elkészítjük, de
nézzük, hogy milyen hatással van a gyerekekre, ha elég türelmesek vagyunk:
- szenzoros érzékenység csökkenhet
- megismerkedik az alapanyagokkal
- megismerkedik az alapanyagok tulajdonságaival
- megismerkedik játékosan a mennyiségekkel (eleinte csak a sok-kevés, több-kevesebb, majd a mértékegységeket is bevezethetjük, nagyoknál a mértékegységek váltása is játékosan rögzül)
- egyszerű számolási készségek, mennyiségismeret kialakul (miből mennyi kell, hogy lesz 1 kg lisztből 500 gramm….)
- egyszerű fizikai ismeretek bővülnek (mi lesz az alapanyagokkal ha elkeverjük őket, miért fontos a hőmérsékletük)
- beszédértés fejlődik (ha mi mondjuk a receptet és a gyermek készíti elő az alapanyagokat)
- szövegértés fejlődik (ha a gyermek olvassa a receptet és készíti elő az alapanyagokat)
- aktív és passzív szókincs bővül
- sorrendiség, tervezés képessége fejlődik (mi mi után következik)
- vizuális és auditív figyelem fejlődik
- szem-kéz koordináció ügyesedik (nem is olyan könnyű pontosan kiszúrni a formákat a kiszúrókkal)
- finommotorika fejlődik (csipkedés, tészta gyúrása, nyújtása, szaggatása…)
- saját erő megfelelő használata kialakul (pl.nem mindegy mennyire nyomom rá a tésztára a nyújtófát)
- ízérzékelés fejlődik (édes-sós-savanyú, ha összekeverem miből mi lesz..)
- kreativitás, fantázia fejlődik (millió módon lehet elkészíteni egy tortát és kidíszíteni..)
- erősödik a családi kötődés
- megtanulnak a gyerekek csapatban dolgozni, megosztozni a feladatokon
- nő az önbizalom, önértékelés (én is meg tudom csinálni)
- önállóságra nevelés, önállósodás
Megjegyzések
Megjegyzés küldése