Egy doboz puha szenzoros kocka.... sok játék különböző korosztálynak

A kép forrása: Játék rengeteg

Nagyon szeretem azokat az eszközöket, amikkel több módon lehet tevékenykedni, és nem csak egy korosztály számára használhatóak. 
A képen látható puha kockákat alapvetően 6 hónapos kortól javasolja a gyártó, de mindjárt megmutatom, hogy még az iskolába készülő, de akár az első osztályos gyermekek számára is tökéletes lehet. 


A kicsiknek (6hó-) egyértelműen a legizgalmasabb,  amikor:

  •  nézegetik 
  •  pakolgatják
  •  megkóstolják
  •  megnyomkodják
  •  ismerkednek a különböző felületekkel, színekkel
  •  átveszik egyik kezükből a másikba
  •  összeütögetik
  •  eldobják, lelökik különböző felületekről
  •  összegyűjtik egy nagyobb kosárba 
  •  ledöntik a felnőtt által épített tornyot
  •  megpróbálnak maguk tornyot építeni (még nem a geometriai formák összeillesztése alapján) és ledönteni
  • megpróbálják a geometriai formák alapján összeépíteni
Majd fokozatosan az érdeklődés fókuszába kerülnek a színek, illetve a kockákon lévő különböző állatok, gyümölcsök, geometriai formák és számok. 

Az óvodás gyermekekkel, már a kockáknak ezeket a tulajdonságait használjuk ki a foglalkozások során. Egyéni és csoportos helyzetben is remekül alkalmazhatóak. 

Néhány ötlet, ha óvodás gyermekekkel szeretnénk használni:

  • Kitesszük a kockákat úgy, hogy az állatok képei legyenek felül. Gondolunk egy állatra, és elkezdünk róla mesélni, egészen addig, amíg a gyerekek ki nem találják mire gondolunk.  Természetesen "távolról" kezdünk,  majd egyre inkább olyan jellemzőket mondunk, amik csak az adott állatra jellemzőek. Izgalmasabb lehet, ha a gyerekeknek mondjuk egy cuki mókás légycsapót adunk, amivel ha kitalálták "rábökhetnek" a megfelelőre. 
  • Kitesszük a kockákat úgy, hogy a számok legyenek felül. 
    • tapsolunk és meg kell találniuk azt a számjegyet amennyi tapsot hallottak
    • kopogunk és meg kell találniuk azt a számjegyet, amennyi tapsot hallotok 
    • ujjainkkal mutatunk egy számot, és az alapján kell megtalálniuk a számjegyet
    • mondhatunk matematikai feladatokat is 
      • pl. számszomszédokat és ki kell találni melyikre gondolok 
      • pl. páros számokat
      • pl. egyszerű öszeadásokat, kivonásokat
  •  Összeépíthetik a gyerekek geometriai formák alapján. Ha csoportba dolgozunk a gyerekeknek nagyon kell koncentrálniuk, hogy mikor következnek ők. Így a vizuális figyelem és differenciálás mellett a várakozást, a csapatban is gyakorolhatják. 
  • Kitesszük a kockákat egy oldalukkal felfelé (eleinte mind egyforma legyen vagy szám, vagy állat vagy forma...), és a gyerekeknek hagyjuk, hogy megfigyeljék őket. Néhány másodperc letelte után letakarjuk, és elveszünk egyet úgy, hogy a gyerekek ne lássák mi volt az. Levesszük a kendőt, és a gyerekeknek meg kell mondaniuk, hogy mi hiányzik. 
  • Számjegyek alapján alkothatnak növekvő vagy csökkenő sort. 

További ötleteket találnak a Játék rengeteg oldalon, vagy aYouTube csatornán


Megjegyzések