Képernyőidő - Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása alapján

 


Miért írok róla? 

Egy rendkívül megosztó témáról szeretnék most írni, bár az utóbbi hónapokban azt tapasztalom, hogy már úgy érkeznek a családok, hogy "tudom, hogy nem jó, de x időnyit megy a TV...", szóval talán elindult egy változás ezen a területen is. 

Tudom, hogy én ebben rendkívül kritikus vagyok, tehát biztosan lesznek olyanok, akik szerint egyszerűen kivitelezhetetlen az, amit én gondolok erről. 

Ennek ellenére határozottan kiállok a véleményem mellett, mert az a tapasztalatom, hogy a hozzám érkező kicsi, nem vagy alig beszélő gyermekek nagy részénél a háttérzene, a villogó TV kikapcsolásával, a tablet és telefon nézegetésének megszüntetésével, a videochat-ek számának csökkentésével elképesztő tempóban indulhat be a beszéd, és akár változhat a gyermek viselkedésszervezése, alvása is,  ha nincsenek organikus okok a háttérben.


Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 

Az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO) az Egyesült Nemzetek Szervezetének egyik szervezete, a nemzetközi közegészségügy koordináló hatóságaként működik. Székhelye a svájci Genf városban található.A szervezet alapokmánya 1948április 7-én lépett életbe, s e nap óta minden évben ez az egészségügyi világnap.2020-ban az Egészségügyi Világszervezetnek 194 tagja van. (forrás: wikipedig) 


A WHO ajánlása a képernyőidőre vonatkozóan

Akkor nézzük a WHO ajánlását (képet is csatoltam róla). Azt gondolom, hogy még ezek az időtartamok is hosszúak egy kicsi gyermeknek (tudom tudom szigorú vagyok)


Nagyon izgalmas, hogy a képernyőidő mellett mekkora hangsúlyt kap az alvás és a fizikai aktivitás megfelelő aránya. Mindig azt tapasztalom, hogy azok a gyerekek, akik este lefekvés előtti időszakban nézhetnek bármilyen eszközön mesét, verset, hallgathatnak zenét, arról számolnak be a családok, hogy nehéz lefektetni őket, nehezen és rosszul alszanak, többször ébrednek az éjszaka során, és olyankor zaklatottak, nehezen megnyugtathatóak.

Gondoljunk csak bele, hogy a sok hanghatás, a villogó fények micsoda hatással vannak az idegrendszerükre, és akkor még nem is beszéltünk magáról a történetről. 

A legártalmatlanabbnak tűnő mese is kelthet félelmet a gyermekben, ha olyan lelkiállapotban van, vagy ha nem érti meg pontosan a történetet. És valljuk be, sokszor ezeket a furcsán rajzolt, extra kinézetű meseszereplőket, akik egy másodpercre sem állnak meg, még nekünk is nehéz megérteni. (A nyelvi részt most nem is emelem ki, mert akkor sosem lenne vége ennek a bejegyzésnek.) Akkor mit dolgozhat fel belőle egy fáradt, éppen alváshoz készülődő gyermek, akinek a feje eleve tele van a nap eseményeivel.... ugye? 🙂

(Azt pedig tényleg csak zárójelben említem meg, hogy a mai TV-k olyanok, mintha mi felnőttek egy moziban lennénk egész nap, és így kellene tökéletesen elvégeznünk a feladatainkat, vaaaaagy felkészülni egy vizsgára..hiszen a gyermekek a játékon keresztül egy nagyon komoly tanulási folyamatban vesznek részt)


Miért fontos ez most ennyire?

Sokan mondják, hogy:  „de mi is nézhettünk TV-t és itt vagyunk, nincs semmi bajunk”.

Így igaz, de:

        - mekkora volt az a TV és mennyi volt egy háztartásban? a gyerekszobában is volt?

        - mennyi időt nézhették, volt olyan, hogy háttérzajként bekapcsolva hagyták? (mindig a vasárnap 16:00-t vártam emlékszem és az egy esti mesét amikor a TV Maci megmosta a fogát)

        - milyen tartalmakat nézhettek? (mondjuk egy Mazsola és Tádét vagy egy Mancs őrjáratot nem igazán lehet összehasonlítani) 

Ugye, így már egészen más a helyzet… 


Ráadásul a képernyő előtt töltött idő - akkor is, ha úgy tűnik nem is oda koncentrál- elveszi a gyermek energiáit és figyelmét azokról a tevékenységekről, amik elősegítenék a fejlődését. Gondolok itt az anyanyelvi készségekre, a fantázia, a gondolkodás, a kreativitás fejlődésére.

A WHO ajánlásával kapcsolatban az egyik számomra legizgalmasabb mondatot Dr. Juana Willumsen fogalmazta meg:

„Amit valóban tennünk kell, az az, hogy visszahozzuk a gyerekeket a játékba… Ez arról szól, hogy az ülőmunka helyett a játékidőre váltsunk, miközben óvjuk az alvást. "


Ha tehetik, kapcsolják ki a TV-t, rádiót, ne menjen még a háttérben sem, helyette ajánljanak fel más tevékenységet pl. közös könyv nézegetést, mondókázást, utánzásos játékokat, gyurmázást, festést, rajzolást, vagy kerüljön elő az építőkocka, autók, sínek, babaházak. Minden területen változásokat fognak tapasztalni.




Az Egészségügyi Világszervezet javaslatai a kép alapján részletesen:

A csecsemők (1 évnél fiatalabb) kötelesek:

Legyen naponta többször fizikailag aktív, különféle módokon , különösen interaktív, padlóra épülő játék révén; több jobb. Azok még nem mobil, ez magában foglalja a legalább 30 percig hajlamos helyzetben (gyomor- idő) elterjedt az egész nap folyamán, miközben ébren van.

Egyszerre 1 óránál tovább ne legyen bekötve (pl. babakocsi/babakocsi, etetőszék, vagy a gondozó hátára felcsatolva). A képernyőidő nem ajánlott. Ülő életmód esetén javasolt az olvasás és a mesemondás egy gondozóval való részvétele .

Aludjon 14–17 órát (0–3 hónapos korban) vagy 12–16 órát (4–11 hónapos korban), beleértve a szunyókálást is.


Az 1-2 éves gyermekeknek:

Töltsön el legalább 180 percet különféle típusú, bármilyen intenzitású fizikai tevékenységekkel, beleértve a közepestől az erőteljesig terjedő intenzitású fizikai tevékenységet is, a nap folyamán elosztva; több jobb.

Egyszerre 1 óránál tovább ne legyen bekötve (pl. babakocsik/babakocsik, etetőszékek, vagy a gondozó hátára szíjazva), és ne üljön huzamosabb ideig. 1 évesek számára nem javasolt az ülő képernyőidő (például tévézés vagy videózás, számítógépes játék). A 2 évesnél idősebbek számára az ülő képernyőn töltött idő nem lehet több 1 óránál; a kevesebb jobb . Ülő életmód esetén javasolt az olvasás és mesemondás egy gondozóval való részvétele.

Aludjon 11-14 órát jó minőségű alvással , rendszeres alvási és ébredési időkkel.


A 3-4 éves gyermekeknek :

Töltsön el legalább 180 percet különféle típusú, bármilyen intenzitású fizikai tevékenységgel, amelyből legalább 60 perc közepes vagy erőteljes intenzitású fizikai tevékenység, a nap folyamán elosztva; több jobb.

Egyszerre 1 óránál tovább ne legyen bekötve (pl. babakocsi/babakocsi), és ne üljön huzamosabb ideig. Az ülő képernyőn töltött idő nem lehet több 1 óránál; a kevesebb jobb . Ülő életmód esetén javasolt az olvasás és mesemondás egy gondozóval való részvétele.

Aludjon 10–13 órát jó minőségű , rendszeres alvási és ébredési időkkel, amibe beletartozhat a szunyókálás is.




 A Játék rengeteg oldalon további izgalmas bejegyzéseket, játék és feladatötleteket találnak!



A képek forrása: freepik és egyéb internetes oldalak. 




Megjegyzések

Legnépszerűbb bejegyzések

Agyféltekék összekapcsolása - játékos feladatokkal

Finommotorika fejlesztése: ujjtorna - mondókákkal

Lufis játékok kicsiknek és nagyoknak