Egy remek (fejlesztő)játék: gyurmázás a gyerekekkel
Talán mindenki emlékszik erre a remek tevékenységre még a saját gyermekkorából. Amikor én voltam kicsi, emlékszem, hogy csak azok a rettenetesen kemény furcsa színű, és a még keményebb színes gyurmák voltak, amiket, ha az ember egyszer kibontott, akkor alig lehetett visszacsomagolni a papírdobozba.. ráadásul a következő alkalommal még sokkal keményebb volt. Úgy tudtunk dolgozni vele, ha előtte hosszú hosszú percekig a tenyerünkbe melegítettük.. vagy ha a felnőttek segítettek.
Hatalmas változás volt, amikor a
nagymamám sóból, lisztből és vízből készített puha, könnyebben formázható
gyurmát. Imádtam. Ez a hűtőben nagyon
sokáig elállt, bár egy idő után furcsán nyálkás lett…
Ugye mennyi emlékünk lehet erről
a nagyszerű tevékenységről? Nem igazán hiszem, hogy akkor az kapott nagy
szerepet, hogy milyen szuper fejlesztő hatásai vannak, egyszerűen csak élveztük
a játékot, a szülők pedig -gondolom-
azt, hogy hosszan el tudtunk tevékenykedni egy játékkal. Persze ilyenkor
előkerültek anya vagy a mama sütemény kiszúrói, a nyújtódeszka és a nyújtófa
is.
Mi változott?
Az utóbbi időben azt tapasztalom, hogy valahogy elfelejtettük ezt a remek tevékenységet... amíg otthon vannak a szülők a kicsi gyerekekkel, addig előkerül, de amikor már nagyobbak lesznek, akkor nem is játszanak gyurmával a gyerekek.
Pedig igazán fontos lenne, még az iskolásoknak is, hiszen például a betűk alakját is remekül ki lehet rakni gyurmából, így rögtön egy jobban tapintható, jobban látható lesz az az alak, amit valljuk be nem mindig könnyű rögtön ceruzával leírni a papírra.
Mára már millió féle gyurmát
választhatunk, ráadásul sok kiszúrót, formázó
készletet is találunk a boltok polcain.
Számomra ezek sokszor meglepőek, hiszen némelyikkel pont az kreativitást
vesszük el a gyerekektől. Számomra ez olyan, mint amikor a gyerekek egy-egy
mesében már készen kapják a képanyagot, nem nekik kell elképzelniük a hallott
információk alapján. Persze ezeknek a játékoknak is megvan a helyük, sőt,
bizonyos életkorokban még akár motiváló is lehet, ha ezzel vezetjük be a
gyerekeket az alkotásba. Véleményem szerint fontos mérlegelnünk, átgondolnunk,
hogy ezek az eszközök segítik, vagy éppen hátráltatják a gyermekünk önálló
alkotását.
Ugyanez a helyzet a gyurmalapokkal is. Ezeket én nagyon
szeretem, sok helyzetben használom a gyerekekkel, de a foglalkozásoknak mindig
van egy olyan része is, ahol ők szabadon alkothatnak. Hiszen a két
tevékenységnek teljesen más a célja. Egy gyurmalappal például szeretném
megtanítani a gyerekeknek a golyó formázását játékosan… nem a kreativitását
szeretném szabályozni, csak egy feladathelyzetet adok.
A Játék rengeteg oldalra gyakran
töltök fel ilyen lapokat, amiket nyomtatás és laminálás – vagy lefűző tasakba
rakás – után nagy örömmel használnak a gyerekek.
Mi mindenre jó a gyurmázás:
- finommotorika fejlődik
- szem-kéz koordináció fejlődik
- kéz izmai ügyesednek
- mozdulatok célzottabbak lesznek
- két kéz együttes használata fejlődik
- kreativitás fejlődik
- térlátás fejlődik
- megfigyelőképesség és koncentráció fejlődik
- gyurmalapokkal pedig több készség és képességterület is fejlődik
Főzött gyurma recept
Egy ideje már magam készítem a
gyurmát, megosztom itt is a receptet, mert szerintem zseniális. Könnyen
elkészíthető, és sokáig tudnak vele játszani a gyerekek, ha hűtőben.
Ételfestékkel pedig olyan színeket alkotunk, amilyet csak szeretnénk.
Egy dologra érdemes figyelni: ha
bármilyen szennyeződés kerül bele, akkor azt a részt ne tegyük vissza, inkább
dobjuk ki.
A készítést ebben a videóban meg
tudják nézni:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése